divendres, 22 de febrer de 2019

Tallarins de carabassó amb salsa de verdures.



Un plat de wok que és una bona alternativa per a la gent amant de la pasta però que no volen abusar de les calories, o bé per aquells que busquen receptes aptes per a dietes restrictives amb els carbohidrats. Ho aconseguim a base de substituir els espaguetis o les tallarines convencionals per unes que el·laborarem a base de carabassó tallat amb un espiralitzador. Seguiu aquest enllaç i trobareu un altre recepta feta amb aquesta mena de tallarines i la descripció d'aquest aparell i cóm s'hi treballa. No és el mateix que uns espaguetis de farina de blat, però acompanyats d'una bona salsa queden deliciosos i resulten molt més lleugers. Per acabar de fer el plat baix en contingut calòric i totalment vegà els acompanyarem amb una salsa feta de verdures i aromatitzada amb algunes espècies.

Ingredients per a dues persones:

  • Un o dos carabassons segons mida
  • Una ceba tendra
  • Un porro
  • Un parell de pastanagues
  • Mig pebrot vermell
  • Un parell de dents d'all
  • Quatre tomàquets madurs frescos o bé de pot.
  • Una culldta de harissa. ají molido o  qualsevol pasta de bitxo
  • Una culldta. de gingebre en pols
  • Una culldta. de garam-massala
  • Un grapadet de coriandre
  • Dues cullerades d'oli d'oliva verge
  • Sal al gust

Procediment:

  • Escalfar dues cullerades d'oli en un wok i quan estigui ben calent daurar-hi la ceba i el porro tallats ben fins.
  • Afegir-hi l'all ben picat, la culleradeta de harissa, el gingebre en pols.
  • Daurar un parell de minuts i afegir les pastanagues tallades ben fines amb una mandolina i el pebrot tallat a daus. Cal treballar tota l'estona a foc màxim.
  • Després d'uns tres o quatre minuts afegir els tomàquets madurs als que haurem escaldat i pelat. Afegir la sal. Trinxar una mica els tomàquets. Abaixar el foc i deixar-los coure fins que l'aigua que deixen anar redueixi.
  • Mentrestant haurem tallat el carabassó a tiretes amb l'ajut d'un espiralitzador o d'un pelapatates. Afegir a la salsa una culleradeta de garam-massala, i, per fi, el carabassó.
  • Remenar un parell de minuts i apagar el foc. Cal que el carabassó quedi una mica cruixent.
  • Servir amb unes fulles de coriandre fresc pel damunt.

dimecres, 13 de febrer de 2019

Tortilla vegana amb remenat de xitakes.



Una mena de substitut als "tacos de carnitas" mexicans, on el taco el farem a l'estil crudivegà amb una massa basada en el carabassó i la llinosa. Pel que fa al farcit el farem a base de bolet maitake que ens donarà una textura similar al de la carn. Li donarem un toc picant amb una mica de bitxo en vinagre, i potenciarem el gust amb una mica de suc de llimona i salsa de soja. Una versió apta per a vegans, amb pocs greixos i carbohidrats i, per tant, apropiada per dietes de manteniment del pes.

Per a les tacos hem fet una massa processant carabassons amb una mica de romaní i farigola frescos fins a fer un puré. Ho mesclarem amb una tassa de llinosa molta. Deixarem reposar i estendrem la massa sobre paper de for i ho posarem a assecar unes vuit hores a la deshidratadora.

Per al farcit:
  • Una capsa de bolets maitake
  • Una ceba
  • Un pebrot italià
  • Un bitxo fresc o en vinagre
  • Tres tomàquets madurs escaldats i pelats
  • Dues dents d'all
  • julivert o cilantre
  • Dos cullerades d'oli d'oliva verge
  • Un raig de salsa de soja
  • El suc de mitja llimona
  • Sal i pebre al gust
Procediment:
  • Escalfar l'oli i posar a fregir la ceba tallada a llunes ben fines. Quan enrosseixi afegir l'all laminat i el bitxo a rodanxes.
  • Deixar coure una estona i afegir-hi el pebrot a rodelles.
  • Després els tomàquets tallats a quarts i deixar coure una estoneta més.
  • Per últim afegir els maitakes tallats a bocins i deixar-los enrossir dos o tres minuts. 
  • Apagar el foc, afegir la salsa de soja i la llimona.
  • Col·locar-ho sobre el taco i decorar amb el cilantre, i servir-ho.
  • Consumir-ho tot seguit per evitar que el taco s'estovi massa.
  • Bon profit!.


dissabte, 9 de febrer de 2019

Cassoleta vegana de carxofes i carbassa



Aprofitant que en aquesta època estan encara bones les carxofes i les carbasses hem aprofitat per ajuntar-les i fer-ne una cassoleta ben gustosa. Totalment vegana i amb poques calories.

Ingredients per a quatre:

  • Una carbassa cacauet de mida mitjana
  • Quatre o cinc carxofes
  • 250 ml. de tomàquet triturat
  • Dos dents d'all
  • Un bocí de cúrcuma fresca
  • Un tall de gingebre d'uns cinc cmtrs.
  • Una culldta. de garam massala
  • Un litre de caldo de verdures
  • Dues cullerades d'oli d'oliva verge
  • Sal al gust
Procediment:
  • Pelar els cors de carxofa eliminant les fulles exteriors més dures. Tallar-los en vuit bocins i deixar-los en un bol d'aigua amb suc de llimona per a evitar que s'oxidin.
  • Pelar la carbassa i tallar-la a daus. Reservar.
  • Ratllar la cúrcuma, el gingebre i l'all. Escalfar un parell de cullerades d'oli d'oliva verge en una cassola. Quan estigui calent coure els ratllats procurant que no es cremin.
  • Afegir les carxofes i daurar-les una estona a foc baix.
  • Afegir la carbassa i fer el mateix.
  • Incorporar el tomàquet triturat, remenar i deixar-lo sofregir a foc ben baix durant una estona. Afegir la sal.
  • Cobrir-ho amb brou de verdures, tapar la cassola i deixar coure fins que les carxofes estiguin tendres, és a dir: uns trenta o quaranta minuts.
  • Afegir una culleradeta de garam-massala, remenar i servir calent.
  • Podeu acompanyar-ho amb una cullerada de quinoa o d'arròs blanc.
Bon profit!.


dijous, 7 de febrer de 2019

"Tortillas" veganes de llinosa


Per als amants de la cuina mexicana celíacs o amb problemes de sobrepès també hi ha alternatives. Unes tortillas mexicanes fetes amb farina de llinosa en lloc de blat o blat de moro. Lliures de gluten i ben baixes en carbohidrats. Són ben fàcils de fer i resulten elàstiques i gustoses per a preparar uns bons tacos vegans.

Ingredients per a quatre tortillas:

  • Una tassa de llavors de llinosa rossa
  • Un terç, o una mica més d'un terç de tassa d'aigua
  • Una cullerada d'oli de coco o d'oliva
  • Sal al gust
Procediment:
  • La farina de llinosa se sol enrancir amb facilitat, per això és difícil de trobar-ne comercialitzada. És aconsellable comprar les llavors senceres i moldre-les  al moment. Jo solc fer-ho amb un molinet de cafè, però podeu fer-ho amb un robot de cuina o, fins i tot, amb un morter.
  • Un cop tinguem la farina molta la posarem en un bol junt amb la sal i la cullerada d'oli i hi anirem afegint l'aigua  de mica en mica i ho anirem barrejant amb una espàtula. Hi afegirem aigua fins que ens quedi una massa espessa però manejable. 
  • Farem una bola i l'amassarem amb les mans durant uns minuts. La deixarem reposar en el bol tapada amb un drap durant uns vint minuts. Durant aquest temps la farina reacciona amb l'aigua i deixa anar gelatina que és el que donarà consistència a la tortilla.
  • L'ideal per a fer les tortillas és disposar d'una tortillera per aixafar-les i d'un comal per coure-les, però a casa ens podem apanyar força bé amb un rotlle d'amassar i una paella, preferentment de ferro colat.
  • Escamparem la massa sobre un paper de forn i l'estendrem amb la mà tot el que podem. Tot seguit posarem un altre paper de forn a sobre i amb l'ajut del rotlle aplanarem la massa fins que quedi el més fina possible.
  • Amb l'ajut d'un bol invertit tallarem la massa fins a fer-ne tots els cercles que podem.
  • Escalfarem la paella i hi posarem a coure les tortillas. Un minut o dos per cada cara, o fins que veiem que els extrems del cercle comencen a canviar de color, o que l'oli de la massa fa unes bombolletes. El fet de mesclar una mica d'oli a la massa els dona més flexibilitat i fa que no s'enganxin a la paella.
Un cop cuites les podem emprar tot seguit o bé guardar-les en una bossa de plàstic tancada. A la nevera ens duraran ben be tres o quatre dies. Si les voleu cruixents les podeu posar a torrar una estona al forn doblegant-les i penjant-les de la reixeta del forn.
Podeu emprar-les per a fer tacos tal com tingueu costum. Nosaltres els hem fet totalment vegans i hi hem posat unes llesques d'alvocat i una amanida de tomàquet, pebrot vermell, ceba, api, julivert i blat de moro, amb una salsa de llimona i ají picant.

Bon profit!


diumenge, 3 de febrer de 2019

Conill al curri



Els indis tenen tot sovint el costum d'adobar les carns durant unes hores amb iogurt mesclat amb espècies per tal d'estovar-la i aromatitzar-la. I, realment, el procés te la seva explicació científica, la mateixa que en el cas dels escabetxos. L'àcid que porta el iogurt en aquests marinats, com el que porten el vinagre o el cítrics dels escabetxats altera les proteïnes destruint enllaços que uneixen les cadenes de la proteïna i que son els que els li donen la seva estructura globular. Això fa que la matèria del múscul no estigui tant compactada i en conseqüència resulti molt més tendre al paladar.
Pel sopar de Nadal, vàrem fer un àpat d'estil hindú, i el plat fort va consistir en un corder que vàrem marinar en aquest estil i vàrem coure al forn. Ens va agradar molt el resultat i em vaig quedar amb les ganes de provar-ho en altres tipus de carns. I d'aquesta idea n'ha sortit aquest conill. Queda molt bo i lleuger, és molt fàcil de fer i, com que es cou sense gens de greix, pot ser un plat molt adequat per a dietes de control de pes.

Ingredients per a quatre:

  • Un conill no massa gran
  • Dos iogurts grecs
  • Un branquilló de romaní fresc
  • Un de farigola
  • Un d'orenga
  • Una culldta. de pebre vermell
  • Una culldta. de comí en pols
  • Una culldta. d'all en pols
  • Una cullerada de curri en pols
  • Sal al gust.
Procediment:
  • La nit anterior mesclar els iogurts amb les herbes i les espècies fins que quedi ben homogeni. Tallar el conill a bocins, salar-los. Pintar abundosament els bocins per les dues cares i col·locar-los en una font adequada per anar al forn. Deixar a la nevera marinant fins al dia següent.
  • A l'hora de coure. Escalfar el forn a 180º. Quan estigui calent posar la font sobre la safata del forn. Omplir la safata del forn amb un dit d'aigua. Això evitarà que la carn es ressequi. Tapar la font amb paper de plata i deixar-ho coure durant una hora a 180º per les dues bandes. Passada l'hora, destapar-ho, elevar una mica la safata del forn i gratinar-ho durant uns vint minuts més.
  • Per mantenir el plat baix en calories podeu acompanyar el conill d'unes hortalisses al forn, una mica d'amanida o bé d'uns xampinyons passats per la paella com hem fet nosaltres.
Bon profit!.


Seguidors

Drets

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons