dijous, 23 de febrer de 2017

Mjaddarah



          La combinació de llegums i cereals, apart de deliciosa, resulta un aliment nutricionalment molt interessant. La combinació de tots dos ens aporten complementàriament una gran quantitat d'aminoàcids essencials. Les llegums son molt riques en lisina però deficitàries en metionina. Per el contrari, els cereals ens aporten força metionina, però van una mica escassos pel que fa a la lisina. Per això aquesta combinació d'aliments és perfecte dons ens aporten, en total, una proteïna d'alta qualitat biològica. I la mjaddarah n'és un bon exemple.
          La mjaddarah, també anomenada com mujaddara, mejadra, mudardara o, fins i tot myadra, és un plat característic del pròxim orient, molt habitual en les cuines egipcia, palestina o libanesa. Es compon bàsicament de llenties combinades amb un cereal, originàriament el bulgur, i, amb posterioritat l'arròs, tot això especiat, amanit amb oli d'oliva i acompanyat de ceba fregida cruixent. Un plat  totalment vegà i deliciós que es pot menjar tant fred com calent, i quasi tant antic com el conreu dels seus components. De fet va ser "el plat de llenties" per al qual Esaú hauria venut la seva primogenitura a Jacob, segons l'Antic Testament.
          El plat sol menjar-se acompanyat d'una amanida fresca. En el nostre cas n'hem fet una que pensem que li escau: una amanida àrab, salata arabiyyah, que em fet amb tomàquet, cogombre, pebrot, ceba, olives i fulles de menta, amanida amb oli d'oliva, suc de llimona i llavors de comí.

Ingredients per a quatre:

  • Una tassa de llenties pardines
  • Caldo vegetal
  • Mitja tassa d'arròs
  • Dues cebes de Figueres de bon tamany
  • Una cullerada sopera de comí en pols
  • Una culldta. de llavors de cardamom
  • Una culldta. de canyella en pols
  • Oli d'oliva
  • Farina blanca
  • Oli de gira-sol
  • Sal al gust
Procediment:
  • Tallar les cebes a llesques ben fines i enfarinar-les mesclant-les amb dos o tres cullerades de farina. Si voleu fer el plat apte per a celíacs podeu emprar farina de cigró.
  • Omplir un cassó amb oli de gira-sol. Fregir-hi les cebes de grapat en grapat. Es tracta de que quedin soltes i nadant en l'oli per tal de que quedin ben cruixents. Quan veiem que agafen un to caramel fosc ja les podem retirar i deixar sobre un paper absorbent per que perdin l'excés d'oli. Repetir amb un altre grapat fins a coure tota la ceba.
  • Rentar les llenties i posar-les a bullir. Tres tasses de caldo vegetal per cada tassa de llenties. Deixar coure a foc mig durant uns trenta minuts, o fins que ens semblin ja cuites. Incorporar la sal cap al final de la cocció.
  • Un cop cuites escórrer-les, i guardar el caldo que ens servirà per coure l'arròs.
  • Reincorporar les llenties a l'olla. Afegir una tassa i mitja de l'aigua amb la que hem cuit la llegum. Si no quedés prou líquid afegir més caldo vegetal fins a completar la tassa i mitja.
  • Un cop bulli l'aigua, incorporar l'arròs, les espècies, rectificar de sal, remenar, tapar l'olla, abaixar el foc al mínim i deixar coure entre quinze i divuit minuts.
  • Un cop acabada la cocció, retirar del foc, col·locar un drap blanc sota la tapa i deixar-ho reposar durant deu minuts.
  • Servir decorat amb la ceba fregida, un raig d'oli i acompanyat de l'amanida.
Bon profit!.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Seguidors

Drets

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons